25 maja 2023r. uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących im. 9 Drezdeńskiej Brygady Artylerii w Morągu mieli możliwość odwiedzenia Parlamentu Europejskiego w Strasburgu,
w którym odbyła się wspaniała inicjatywa, mająca na celu zbliżenie młodych ludzi do promowania idei integracji europejskiej – Euroscola.
Euroscola to konkurs z wiedzy o Unii Europejskiej skierowany do uczniów szkół średnich, w którym główną nagrodą jest dofinansowanie wizyty w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Strasburgu, gdzie odbywa się spotkanie zwycięzców z całej Unii Europejskiej. Wydarzenie to ma na celu integrowanie młodzieży ze wszystkich 27 państw członkowskich UE, krajów kandydujących i byłych państw członkowskich. Uczniowie zostają członkami Parlamentu Europejskiego przez 1 dzień – debatują, opowiadają się po jednej ze stron, negocjują, zgłaszają poprawki, głosują i ostatecznie przyjmują stanowiska na temat istotnych kwestii związanych z przyszłością Europy.
Euroscola rozpoczęła się od serii prezentacji i wykładów, które miały na celu przybliżyć uczestnikom rolę Parlamentu Europejskiego oraz proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej. Uczniowie mieli okazję wysłuchać przemówienia wiceprezydent Parlamentu Europejskiego Pani dr Katariny Barley, która podzieliła się swoimi doświadczeniami i wiedzą na temat europejskiej polityki. Następnie uczestnicy programu Euroscola zadawali pytania Pani dr Katarinie Barley, czasami trudne
i kontrowersyjne.
Następnie uczestnicy mogli wziąć udział w interaktywnych warsztatach i symulacjach pracy posłów, które miały na celu rozwijanie umiejętności negocjacyjnych, rozwiązywania konfliktów i pracy
w zespole. Tematem symulacji był „Plan UE na rzecz zerowego poziomu zanieczyszczeń” („The EU’s zero pollution ambition”. Uczniowie zostali przydzieleni do konkretnej grupy na podstawie koloru opaski, którą dostali przy wejściu. Każdy uczeń zajmował jedno z czterech stanowisk w sprawie wniosku „The EU’s zero pollution ambition”: za, przeciw, niezdecydowany oraz zorientowany na kompromis. Gdy uczeń zgłosił się by zabrać głos, miał dokładnie jedną minutę na przedstawienie argumentów zgodnych z jego poglądem. To była wyjątkowa okazja dla młodych ludzi, aby w praktyce doświadczyć procesu podejmowania decyzji na szczeblu europejskim.
W ciągu dnia uczestnicy mieli również możliwość zwiedzenia siedziby Parlamentu Europejskiego. Podczas tej wizyty mogli zobaczyć salę plenarną, gdzie odbywają się debaty i głosowania, a także poznać pracę posłów europejskich. To było niezwykle pouczające doświadczenie, które pozwoliło młodym ludziom zobaczyć, jak funkcjonuje demokratyczny proces w Europie. Jednym
z najważniejszych momentów Euroscoli było samodzielne głosowanie uczestników nad pewnymi kwestiami europejskimi. To było dla nich prawdziwe przeżycie, które ukazało, jak ich głos ma znaczenie i wpływ na przyszłość Europy. Było to również doskonałe ćwiczenie w demokracji
i zaangażowaniu obywatelskim. Reprezentując Polskę na arenie międzynarodowej uczniowie mieli pewność, że ich spostrzeżenia, uwagi lub obawy na temat Unii Europejskiej zostaną dostrzeżone
i uzyskają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Z pewnością było to bardzo budujące wydarzenie, które wzbudza w młodych ludziach poczucie przynależności i zachęca do dumy z bycia Europejczykiem.
Poza wycieczką do Parlamentu Europejskiego, grupa uczniów miała okazję zwiedzić miasto Strasburg, a w nim najważniejszą świątynię katolicką miasta – Katedrę Najświętszej Marii Panny. Następnego dnia uczniowie zwiedzili niemieckie miasto Karlsruhe oraz znajdujące się tam dwa muzea: Muzeum Historii Naturalnej oraz Centrum Sztuki i Mediów.
On May 25th 2023, a group of students from Zespół Szkół Zawodowych I Ogólnokształcących im. 9 Drezdeńskiej Brygady Artylerii in Morąg had the opportunity to take part in Euroscola and visit the European Parliament in Strasbourg. Euroscola is a great initiative aiming to bring young people together to promote the idea of European integration. Euroscola is a competition of knowledge about the European Union aimed at high school students from the European Union countries. The prize of the competition is a subsidized visit to the headquarters of the European Parliament in Strasbourg. The event aims to weld young people from all 27 EU member states, candidate countries and former member states. Students become MEPs Members of European Parliament for 1 day – they debate, take sides, negotiate, amend, vote and finally take a position on important issues related to the future of Europe.
Euroscola began with a series of presentations and lectures which were to familiarize participants with the role of the European Parliament and the decision-making process in the European Union. The students had the opportunity to listen to a video speech by Katarina Barley – the Vice President of the European Parliament who shared her experiences and knowledge of the European politics. Then there was an interview with Katarina Barley during which the Euroscola participants asked her questions, sometimes controversial questions.
Afterwards, the participants took part in interactive workshops and simulations of MEPs’ work which aimed at developing skills of negotiation, conflict resolution and teamwork. The topic of the simulation was “The EU Plan for Zero Pollution”. Students were assigned to a specific group based on the color of the armband they received at the entrance. Each student took one of four positions on the proposal „The EU’s zero pollution ambition”: in favour, against, undecided and compromise-oriented. When a student came forward to speak, he or she had exactly one minute to present arguments which were to be consistent with his or her view. This was a unique opportunity for young people to experience the process of decision-making at the European level in practice.
During the day, the participants also had the opportunity to visit the headquarters of the European Parliament. During this visit, they saw the plenary chamber, where debates and votes are held, and learnt about the work of European deputies. It was an extremely enlightening experience that allowed the young people to see how the democratic process works in Europe. One of the highlights of Euroscola was the participants’ independent voting on certain European issues. This was a real experience for them, which showed that their votes matter and have an impact on the future of Europe. It was also an excellent practice in democracy and civic engagement. By representing Poland on the international stage, the students were assured that their insights, comments or concerns about the European Union would be noticed and they would get answers to their questions. It was certainly a very uplifting event that instills a sense of belonging in young people and encourages pride in being European.
In addition to the trip to the European Parliament, the group of students from Zespół Szkół Zawodowych I Ogólnokształcących im. 9 Drezdeńskiej Brygady Artylerii in Morąg had the opportunity to visit the city of Strasbourg, and the city’s most important Catholic church – the Notre Dame Cathedral.
Emilia Zbysław




